Dierenschool

Allemaal anders... leve de veelkleurigheid! (Ik vond dit oude verhaal in een doos vol oude verhalen, heb het vertaald. Het is nog steeds actueel)

Dierenschool

Er was eens een school voor dieren. Ze moesten een vakkenpakket kiezen waar iedereen tevreden mee zou zijn, dus kozen ze vier vakken: rennen, klimmen, vliegen en zwemmen. Alle dieren leerden, zoals gebruikelijk was, àlle vakken.

De eend was erg goed in zwemmen. Beter dan de meester eigenlijk. Hij kreeg goede cijfers voor rennen en vliegen, maar was een hopeloze klimmer. Dus hadden ze besloten dat hij 'zwemmen' zou laten vallen. Dan had hij tenminste meer tijd om het 'klimmen' te oefenen. Na een tijdje was hij slechts gemiddeld in 'zwemmen', maar gemiddeld is goed genoeg voor school, dus niemand maakte zich zorgen behalve de eend.

De vogel werd beschouwd als probleemgeval. In de klimklas versloeg hij iedereen hoog in de boom. Maar hij had zo zijn eigen methoden om daar te komen, die tegen de regels waren. Daarom moest hij altijd nablijven en 500 x 'valsspelen is verkeerd' schrijven. Dit zorgde er in ieder geval voor dat hij in die tijd niet weer de boom kon 'beklimmen', wat hij zo leuk vond, maar ja, schoolwerk gaat voor.

De beer zakte omdat ze zeiden dat hij lui was, zeker in de winter. In de zomer was hij op z'n best, maar dan was de school gesloten.

De zebra spijbelde veel omdat de pony's hem uitlachten vanwege zijn strepen en maakte hem erg verdrietig.

De kangaroe stond aan de start van de raceklas, maar raakte ontmoedigd toen hij hoorde dat hij zich snel op 4 poten moest bewegen, net als alle anderen.

De vis stopte met school omdat hij het saai vond. Voor hem waren alle vier de vakken hetzelfde. Maar niemand begreep dat omdat ze nog nooit een vis hadden gezien.

De eekhoorn had een10 voor klimmen maar zijn vliegmeester liet hem beginnen bij de grond in plaats van 'van boven naar beneden'. Omdat door al dat afzetten zijn poten zo zeer gingen doen, haalde hij geen tienen meer, maar een 6 voor klimmen en een 4 voor rennen.

De bij was het grootste probleemgeval. Dus stuurde de meester hem naar dokter Uil om hem te testen. Dokter Uil vertelde dat zijn vleugels te klein waren om te vliegen en dat ze ook nog op de verkeerde plek stonden. De bij heeft echter nooit het rapport van dokter Uil gelezen en vloog hoe dan ook recht op zijn doel af. Ik denk dat ik wel een paar bijen ken, jij?

De eend is het kind dat goed is in rekenen en zwak in taal. Dus krijgt hij extra huiswerk 'taal' terwijl zijn klasgenoten rekenen maken. Waar hij ooit goed is was, is verdwenen. En taal blijft matig.

De vogel is veranderd in een lastpost omdat hij niet vindt dat hij persé dingen 'verkeerd' aanpakt, maar slechts op zijn eigen manier. Dit laatste wordt gezien als lastig, waarop hij afgerekend wordt.

En wie herkent zich niet in de beer ? Het kind dat prima gedijt op schoolkamp. Uitstekend kan meekomen op sociaal gebied maar leren echt z'n ding niet is.

De zebra is het dikke, lange, korte of verlegen kind dat leerproblemen heeft omdat het denkt nergens bij te horen, zich buitengesloten voelt.

De kangaroe is het kind dat het niet volhoudt, maar opgeeft. Hij is het ontmoedigde kind, wiens toekomst vervliegt, omdat hij niet gewaardeerd wordt om wie hij is.

De vis is het kind dat eigenlijk speciaal onderwijs nodig heeft, het kind dat niet tot z'n recht komt in een reguliere klas.

De eekhoorn wordt, in tegenstelling tot de eend die zich staande weet te houden, een kneusje. Hij haalt steeds lagere cijfers en loopt vast.

De bij, ach…. de bij is het kind dat de school had opgegeven, waar niets mee te beginnen viel. Maar tegen alle verwachting in, gesteund door zijn ouders, behoudt het de motivatie om vooruit te komen; hoewel niemand dacht dat het hem zou lukken. Ik heb het geluk gehad veel bijen te leren kennen.

Je kind is een unieke mengeling van talent, persoonlijkheid en eigenschappen die bij niemand anders te vinden zijn. Sommige kinderen kunnen goed leren. Andere zijn emotioneel begaafd en weer anderen zijn geboren met een uitzonderlijk creatief vermogen. Ieder kind bezit zijn eigen, bijzondere verzameling van gaven.

Je kind is niet geboren met een gebruiksaanwijzing. Betrokken ouders zijn telkens bezig om de juiste aanpak voor hun kind te leren, te bestuderen en aan te passen. Ieder kind is net zo uniek als zijn eigen vingerafdruk, een flonkerende diamant van ongeëvenaarde schoonheid. Zorg dat je kind geen kangaroe wordt!

In wie herken jij jezelf?

Door Georg H. Reavis; geschreven in 1940(!)

IMG 20150305 101433

Andere blogberichten

31 maart 2021

Spelen is verwerken #spelenmaaktblij

Lees verder >
31 maart 2021

Toneelspelen #wiebenjeecht?

Lees verder >
26 augustus 2019

Weer naar school

Lees verder >
6 maart 2019

Blozen .....tot aan mijn kruin!

Lees verder >
23 december 2015

Stille nacht…heilige nacht….

En toch is daar dan bijna die Kerstnacht. Die stille nacht, die heilige nacht. Wist je dat 'heilig' te maken heeft met heel-heid? Stilte en heel-heid…

Lees verder >
30 januari 2015

Een nieuwe site, een nieuw gezicht, een nieuwe blog!

Lees verder >
10 september 2013

Durf jij te kleuren?

Villa Kakelbont draagt niet voor niets deze naam, naast dat de Villa het huis is van de ijzersterke Pippi (en dat is niet voor niets, want kinderen die in Villa Kakelbont komen zijn ook ijzersterk, omdat ze durven delen - soms in kwetsbaarheid)

Lees verder >
31 augustus 2013

Wist je dat extra quality time inlassen met jouw hooggevoelige kind heel belangrijk is?

Wist je dat extra quality time inlassen met jouw hooggevoelige kind heel belangrijk is?
Ga aan het eind van de dag bijvoorbeeld eens even bij je kind in bed liggen en vraag naar de leuke en minder leuke dingen die er die dag zijn voorgevallen. Op die manier kan je opgekropte frustraties en emoties een stapje voor zijn en het is bovendien erg gezellig:-)
Afsluiten met een massage of visualisatie (bijv. De Cocon) zorgt voor een kind dat heerlijk in slaap kan vallen!

Kruip jij wel eens bij je kind in bed? Hoe las jij QT in?

Lees verder >